sunnuntai 10. syyskuuta 2017

I had so much fun...

Jos sinulla olisi kerran elämässä 16 x 45 minuuttia aikaa valmistaa jotain metallipajassa, mitä sinä tekisit? Minä tein osan alttaritaulua -kyyhkysen- mihin sain inspiraation arvostamani veteliläisen taiteilijan, Aimo Vähäkainun kirkkotaideteoksista.

Kyyhkyseen liitän myöhemmin höyhenen, jonka design on täysin uniikki, kokonaan omani - samoin kuin kyyhkysessänikin. Teen höyhenen puupajassa koululla, Kradialla. Lisäksi alttaritaideteokseen on tarkoitus yhdistää muutakin. Pysyhän kuulolla ;) niin näet valmiin taulun aikanaan täällä blogissa. Voin valmistaa alttaritaulun tarvittaessa myös valotaideteoksena. Silloin siihen kuuluu kyyhkynen, höyhen ja ...niin, se selviää siis myöhemmin... 

Alttaritaulun nimi on Pyhä Henki hakee kotiin. Se liittyy pohjalaisen Heikki Koskenmäen kokemukseen, kuinka häntä alettiin kuljettaa Taivaaseen höyhenen päällä. Kerron koko tarinan täällä blogissa, kunhan saan alttaritaulun valmiiksi.  

Metallipajassa oli hurjan hauskaa, vaikka aluksi jännitin kipinöitä räjähteleviä, kaasua suhuttavia koneita. Jopa niin hauskaa, että jonkin aikaa mietin, josko valitsisin metallin materiaaliksi, mitä opiskella seuraavat kaksi vuotta.

Kyyhkynen onnistui hyvin. Erityisen tyytyväinen olen sen designiin; viuhkamaisiin metallilankamuodostelmiin siivissä ja pyrstössä. Se antaa liikkeen, lentämisen fiilistä lintuun. Samoin plasmalla saatu rouhea, palanut ääriviivojen jälki ja metallilankojen asettaminen näkyvälle puolelle siipiä, tekee kyyhkysestä vahvan. Tosin valkoinen spraymaali kesyttää ja pliisuntaa räyheää vaikutelmaa.

Kun teen tämän Kyyhkynen ja höyhen -alttaritaulun valotaideteoksena myöhemmin, teen sen huomattavasti kolmiulotteisempana, jolloin se näyttää kaikista kulmista katsottuna aidolta kyyhkyseltä, eikä lainkaan silhuetilta. 





Kyyhkynen on erittäin kirkollinen symboli (Matt. 3:16.-17, Mark. 1:10-11, Luuk. 3:21-22, Joh. 1:32-34). Tässä valmistamani kyyhkynen erään sukulaiseni -joka haluaa pysyä nimettömänä- öljyväritaulun päällä.





Taiteilija Aimo Vähäkainu on tehnyt vuosikausia alttaritauluja metallista ja puusta.

Alttaritaulu Aimo Vähäkainun käsialaa. Hän piti näyttelyn Vetelin taidekartanossa kesällä 2017.

Kaivertamalla ja maalaamalla toteutettu kirkollinen puutaideteos. Aimo Vähäkainun upeaa taidetta.

Käytin paljon aikaa 1:1-piirroksen piirtämiseen. Tunteja ja tunteja. Katsoin mm. siipien ja pyrstön metallilankojen viuhkojen muodon tarkasti astemitalla paikoilleen. Symmetrinen aina miellyttää ihmisiä.
Suurimman siiven asteet menevät niin, että viisi ylintä palaa ovat 18 asteen päässä toisistaan, eli laskin 18 +18 = 36 astetta, ja seuraava asetetaan kohtaan 54 astetta, sitä seuraava kohtaan 72, ja sitten 90 ja viimeinen 108 astetta. Suuren siiven kolme alinta palaa on aseteltu 30 asteen päähän toisistaan.
Pyrstön asteluku on 147 astetta. Jaoin sen seitsemään palaan, eli laitoin rautalangat 21 asteen välein --> 21, 42, 63, 84, 105, 126, 147 astetta.

Valmistin kyyhkysen neljästä osasta.

Tässä kyyhkynen on alkuperäisessä värissä. Harmaana. Taivutin ison siiven reunat alas päin, ja kahden muun siiven reunat ylös päin. Itse linnusta taoin pullean. Kolmiulotteisuus on aina hyvä, kaunis ja kiinnostava juttu, tekipä mitä vaan.

Käytin tuotteen uunissa, 15 minuuttia +275 asteessa. Tarkoituksena oli saada koko kyyhkynen tasaisen kullanväriseksi, kuten pyrstö on kuvassa. Metalli on kuitenkin saanut kuumuutta jo aiemmin, mm. plasmalla ääriviivoja pitkin leikatessa, enkä kääntänyt lintua uunissa lainkaan. Siksi väri on paikotellen ruskea, violetti ja sininen. (Metalli menee ensin kullanväriseksi, sitten ruskeaksi, ja lopuksi violetiksi ja siniseksi - jonka jälkeen se palaa takaisin alkuperäiseen harmaaseen. Jos sen jälkeenkin vielä haluaa vaihtaa tuotteen väriä, metallin pinta pitää hioa kauttaaltaan.)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

I made something new of a T-shirt

 Meidän oppilaitos vaihtoi nimeä. Aiemmin nimi oli AO, nyt Gradia. Siksi osa AO-logopaidoista jäi käyttämättä.   Valitsin violeti...